Tuesday 29 September 2015

Ayat Suci Al-Quran

��Wahai Tuan , kenapa wajahmu sering kelihatan gembira ??

���� Ayat suci al-quran ayat paling termulia yang pernah ada .

Bagaimana tidak , Ayat alquran adalah firman dari Allah SWT  . Allah menginginkan untuk menjadikan telinga kita mulia sehingga Allah SWT dengarkan Alquran kepada telinga kita . Zaman dahulu pada Zaman RasulAllah SAW , mereka orang yang kafir bahkan ada riwayat yang mengatakan bahwa ketika RasulAllah SAW membaca ayat-ayat alquran mereka meletakkan ditelinga mereka 'Kapas' sehingga mereka tidak mampu mendengarkan ayat  alquran . Bukan mereka tidak mahu tapi Allah tidak ingin keislaman dari mereka sehingga Allah menutup telinga mereka dan mereka tidak mampu mendengarkan ayat suci al-quran . 

Akan tapi Allah menyukai kalian , Allah menghormati kalian , Allah sayang kepada kalian , Allah kasih kepada Kalian sehingga Allah jadikan telinga Kalian mampu mendengarkan ayat suci alquran . Terlebih dengan lantunan tajwid yang bagus dan suara yang bagus lebih membuat hati kita sayang kepada Allah swt.

Dikatakan bahawa sesungguhnya seseorang yang Mukmin yang hakiki
' LamYashfaq Qiraatun Quran ' dia tidak akan puas ketika membaca al-quran , Dia tidak akan puas-puas ketika mendengarkan ayat suci al-quran . Dia akan selalu gembira ketika mendengar atau membaca alquran .

Bagaimana tidak seorang tokoh , seorang Sufi atau Seorang wali orang yang dekat kepada Allah SWT , pernah ditanya ketika kelihatan wajahnya ini tidak pernah bosan selalu tersenyum , selalu bergembira lalu ditanya kepadanya " Kenapa engkau Selalu gembira wahai Fulan , wahai Syeikh , Wahai alim ? kenapa aku tidak pernah nampak muka mu sedikit suram sedikit bosan , apa yang terjadi ? " maka dia kata
" Bagaimana aku bosan sedangkan aku boleh berbicara dengan Allah dan boleh diajak bicara dengan Allah .
Maka yang bertanya bingung
" bagaimana engkau berbicara dengan Allah bagaimana engkau diajak bicara dengan Allah "
maka dia mengatakan
" Kalau aku ingin berbicara dengan Allah maka aku solat َ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ

aku mengajak Allah berbicara dengan Ku ketika aku solat  solat adalah " mimrojun Mukmin " kalau RasulAllah dulu mikhraj RasulAllah pergi kepada Allah swt dan begitu pun manusia Ketika dia ingin berbicara dengan Allah SWT maka dia lakukan solat sama juga seperti mikhraj , roh kita pergi kepada Allah swt utk meminta kepada Allah swt. Maka dia katakan bagaimana aku boleh bosan sementara aku bisa berbicara dengan Allah swt dan diajak berbicara dengan Allah swt .

Bagaimana engkau berbicara dengan Allah ? Aku lakukan solat .
Bagaimana engkau diajak berbicara dengan Allah ?
aku dengar alquran aku membaca alquran . Allah swt berfirman dan aku mendegar

Tausiyah oleh : Habib Ali Zainal Abidin bin Alwy Alkaff

#CintaRasulInternationalCommunity

No comments:

Post a Comment